Menara loceng di Tawau

Menara loceng di Tawau

TAHUKAH ANDA??

Menara Loceng di Tawau Town Padang telah didirikan oleh orang Jepun selepas Perang Dunia I. Jam-jam telah diluncurkan oleh penjaga polis pada masa itu.
Tiada loceng di menara loceng sekarang. Di mana kira-kira loceng masih tidak diketahui. Semasa Perang Dunia II, banyak rekod pra-perang telah dimusnahkan.

MISSING BELL OF TAWAU BELL TOWER
Struktur kayu Tawau Bell Tower mungkin satu-satunya yang terselamat Perang Dunia II di Tawau tetapi loceng itu hilang sejak itu. Ia bukanlah Menara Loceng tanpa loceng.

Di manakah bel telah hilang? Tiada seorang pun di Tawau seolah-olah tahu di mana kira-kira. Lonceng yang hilang itu menjadi misteri dalam sejarah Tawau.

CERITA KEGIATAN OF THE MISSING BELL
Apabila ada misteri ada cerita legendaris. Oleh itu, ini adalah loceng Tawau Bell Tower yang hilang.

….. Pada suatu ketika di Tawau terdapat sebuah menara dengan loceng gangsa dengan bunyi yang menyentuh hati setiap orang apabila setiap bunyi itu berbunyi. Tetapi Perang Dunia II tidak melepaskan bandar yang tidak diketahui ini dan tidak lama lagi perang sampai Tawau.

…. Untuk melindungi bel dari musuh dan pelanggar kami, kami memutuskan untuk menyembunyikan loceng ini. Tetapi di mana boleh menjadi tempat yang selamat apabila semasa perang semua bangunan bersejarah menghadapi risiko kemusnahan?

……. 1 kilometer jauhnya dari menara loceng itu adalah sebuah gereja. Mungkin Tuhan boleh melindungi locengnya. Pemastautin memutuskan! Oleh itu loceng telah dipindahkan ke gereja lokasi yang paling selamat dapat ditemui di bandar.

……

Perang sudah lama. Menara Bell bertahan hidup akibat kemusnahan Jepun. Hari ini, Tawau sedang dalam proses pembangunan pantas. Menara Bell lama juga melalui kerja pemulihan pada tahun 2006 apabila ia kelihatan seperti yang baru dibina. Dan dari pandangan mindanya, tiada orang tua yang kelihatan mengingati loceng. Tiada generasi muda seolah-olah mempunyai logik untuk bertanya “Oleh kerana terdapat Menara Loceng, mestilah loceng”

…… Di mana loceng itu?

Komen